tech

Veilig alles in de cloud tot je een ons weegt.

Hoe kun je Werken, Opslaan en Bewaren in de cloud?. Het is een luxe probleem, maar wat doe jij met al die gigabits aan fotos en andere digitale bestanden? In de cloud kun je online al je belangrijke bestanden bewaren en delen, maar wat is slim en waar zit je veilig of denk je beter af te zijn met een kopie op een usb stick of een oude ongebruikte hardeschijf, in dit artikel bespreken we met je en paar mogelijkheden.

Ben jij iemand die alles lokaal bewaard, misschien nog op 1 computer dan heb je met een kopie in de cloud tenminste een back-up. Enkel je data bewaren op een USB stickie of oude harde schijf heeft wel zijn langste tijd gehad. Wie slim is upload belangrijke data naar een online opslagruimte, er zijn tegenwoordig veel online cloud mogelijkheden, de meeste bieden wel een gratis start account aan en hoewel je altijd goed moet nadenken over de veiligheid is online bewaren nog altijd de meest veilige optie. Thuis kan je computer stuk gaan of de data verloren raken door bijvoorbeeld brand of diefstal of door eigen toe toen verdwijnen.

123 backup.
Aangeraden wordt daarom om van alle bestanden minimaal 3 back-ups te hebben en dan bedoel ik niet dat je kopietjes moet houden, maar verdeel je back-up data over verschillende plekken, op de computer, ergens offline en in de cloud zodat je overal toegang hebt en onder alle omstandigheden niets kan verliezen.

Iedereen heeft zo zijn eigen methode om een backup te maken, je kan de ingebouwde software gebruiken van je besturingssysteem dat van je mappen en vaak van je hele schijf een kopie maakt en die data veilig bewaard op een door jou opgegeven plek. Dan heb je 1 grote database. Probleem hiermee is dat cloudopslag nooit onbeperkt gratis wordt aangeboden. Er zit ook een upload limiet op in de vorm van een bestandsgrootte of maximale opslagcapaciteit, een goede cloud aanbieder uitkiezen of een slimme aanpak is dus het halve werk.

wachtwoorden bewaren
De eerste stap naar de cloud is het regelen van veilige wachtwoorden en een manager, dat is een digitale kluis waarin je alle inloggegevens kan bewaren en wie denkt dat bewaren in de browser veilig is komt bedrogen uit. Het is kinderspel om die uit te lezen. Daarom heb je een veilige manager nodig, deze hebben ook tools om sterke wachtwoorden aan te maken en kun je ook andere zaken bewaren zoals de veiligheidsvragen en recovery opties. Als je de opslag in eigen beheer wil houden is de gratis KeePass een optie, daarmee maak je een digitaal kluisje aan die je onbeperkt kan gebruiken. Net als bij een gewone kluis heb je dan via 1 masterwachtwoord en/of een digitale sleutel toegang tot al je inloggegevens.

Lees ook  onder de loep: simpel iedereen een iphone

ook hier geldt weer, zet niet alles in 1 kluis maar maak meerdere kluisjes ofwel databases aan, je kan ze bijvoorbeeld verdelen over verschillende groepen of gewoonweg een limiet stellen aan de hoeveel data, bijvoorbeeld 50 of 100 wachtwoorden per kluisje aanhouden voor extra veiligheid. Mocht je onverhoopt geen toegang meer hebben of de kluis wordt gestolen dan hoef je niet veel wachtwoorden aan te passen.

bewaar email wachtwoorden altijd heel goed en vernieuw ze regelmatig, hierop komen verzoeken binnen om wachtwoorden te veranderen en is de bron voor de meeste hackers.

zoek je iets gemakkelijker dan is er ook Lastpass, dit is een freemium cloud kluisje. Handig bij lastpass is dat je wachtwoorden (tijdelijk) kunt delen met anderen, zonder dat je het wachtwoord hoeft te geven en zo zijn in een betaalde versie nog meer mogelijkheden.

Geschikt
Niet elke cloud aanbieder is geschikt voor jouw doeleinden. Fotos kun je bijvoorbeeld het beste onderbrengen bijGoogle Photos of Flickren gewone docs en scheets zijn uitstekend te bewaren bij Google Doc Drive of de Microsoft OfficeLive Outlook. Beiden bieden gratis een aantal Gigabytes aan opslag aan om mee te beginnen. Zoek je wat groters dan heeft mega.nz, dat ook bekend is kim dotcom 50GB gratis ruimte voor je.

Zakelijk
Ook voor werk zijn er cloud oplossingen, Bitrix24 en ZoHo zijn complete sociale intranetten en bieden veel meer mogelijkheden dan losse CRM en HR software, naast opslag richten ze zich op het midden en klein bedrijf, Je kan er gratis beginnen de jaarlijkse kosten zijn lager dan zelf hosten, helemaal als je meerekend dat je geen verdere onderhoudskosten hebt en snel kunt uitbreiden, dat maken ze krachtige tools voor startende ondernemers. Nederlandse aanbieders zoals transIP en Back-up Online van KPN
zijn iets bescheidener in hun aanbod, maar daar in tegen heb je dan wel alle data veilig bewaard binnen Nederlandse Wetgeving.

bellen
Bellen vanuit de cloud is ook mogelijk bij CheapConnect kun je met voip trunks of een eigen locale nummer voordelig bereikbaar zijn en bellen, dat kan zowel zakelijk als particulier, de sky is de limit.